Mindful Treatment and Movement Therapy (MTMT)
Strukturel Integration uddannelsen


Uddannelsen undervises af Kim Mühlenfeldt

Fulcrum Institute udbyder en 336 timers kompetencegivende Mindful Treatment and Movement Therapy (MTMT) – Strukturel Integrations uddannelse som strækker sig over ca. 1,5 år, fra modul 1 til den afsluttende eksamen. Der er undervisning ca. 1 gang om måneden, med modulfri i juli og december. Hvert undervisningsmodul strækker sig over 3 dage, og du skal forberede dig på, at forløbet er intensivt samt, at du øver dig mellem modulerne. Modulerne ligger hovedsageligt omkring weekender. 

Uddannelsen er RAB godkendt, dvs. at du kan blive RAB godkendt S.I terapeut når du er færdig med din uddannelsen!

Hvert modul veksler mellem relevant teori, anatomi og praksis.

Der findes på verdensplan mange forskellige skoler i Strukturel Integration (SI), som alle tager afsæt i Ida Rolfs metode: rolfing®. SI er meget mere end passivt at modtage en behandling. Det er en innovativ og kreativ metode som kombinerer kropsbevidsthed og bevægelsesundervisning med manuel behandling (myofascial release). 

Du og din klient er et team: du kommer med input til nye muligheder og en mere hensigtsmæssig brug af kroppen. Det kan være i situationer hvor klienten sidder, står, går eller mere subtilt som, at trække vejret. 

Du inviterer din klient til at komme med feedback om det han eller hun mærker og oplever, som også guider dig i processen. 

Når først klienten på egen krop har gjort sig en erfaring, og mærket forskellen på det nedslidende og det opbyggende, kan han eller hun målrettet integrere nye vaner, som afspænder, styrker og skaber lethed i kroppen. Igennem myofascial release understøttes og optimeres overstående proces, ved manuelt at balancere skævheder i muskler, led og fascia-kæder. Her deltager klienten ofte aktivt, hvor du guider ham eller hende i at bevæge sig væk fra, eller ind i dit tryk. 

Dette samarbejde er ikke kun for at gøre behandlingen mere effektiv, men er også med til at give klienten en mulighed for, at mobilisere og genopdage et område i kroppen som har været stivnet og ubrugt. 

Du kan behandle på briksen, men også hvor din klient sidder eller står. 

De 10 sessioner 

Kroppen hænger sammen, og man kan ikke nå det hele på en session. Derfor er omdrejningspunktet i SI et komplet forløb bygget op omkring 10 sessioner. 

Forløbet er omhyggeligt designet og hver session bygger videre på den foregående og har fokus på et specifikt kropsområde: f.eks. brystkassen og vejrtrækningen, balancen i fødder og ben, bevægelighed i rygsøjlen osv. 

På uddannelsen lærer du at: 

• Formidle de 10 sessioner og dykke ned i og integrere principperne og filosofien i SI 

• Identificere ubalancer og skævheder i din klients krop 

• Tracke skævheder i bevægelse 

• Give klienten værktøjer og knowhow til at balancere brugen af sin krop • Anvende lette eller dybe bindevævsteknikker 

• Kultivere kommunikationen med din klient, og bevidstgøre ham eller hende om sine bevægelsesmønstre 

• Praktisere de samme opbyggende principper på dig selv, imens du arbejder på og med klienten. Uddannelsen er som udgangspunkt for alle uanset baggrund, men det er en fordel hvis du har erfaringer indenfor behandling og/eller bevægelse. 

Uddannelsens moduler ligger på følgende datoer:

2022:

Modul 1  24.-26. september 

Modul 2:   8.-10. oktober 

Modul 3:   5.-7. november

2023:

Modul 4:  20.-22. januar 

Modul 5:  24.-26. februar 

Modul 6:  24.-26. marts 

Modul 7:  21.-23. april 

Modul 8: 12.-14. maj 

Modul 9:  23.-25. juni 

Modul 10:  25.-27. august 

Modul 11: 22.-24. september 

Modul 12: 20.-22. oktober 

Modul 13: 17.-19. november 

2024:

Modul 14: afventer dato – januar

Eksamen: afventer dato – februar/marts

Der undervises kl. 9.00 -16.00 alle dage.

Der bliver serveret kaffe og te, økologisk (så vidt det er muligt) frugt, grønt, brød og lidt sødt i formiddagspausen, kaffe, te og lidt godt til eftermiddagspausen. Frokost er ikke inkluderet.

Uddannelsen koster kr 58.150 kr.

Uddannelsesudgiften kan betales af månedlige rater eller samlet for det pågældende år.

Der er max. 10 deltagere på hvert modul.

Uddannelsen undervises af Kim Mühlenfeldt på Fulcrum Institute, H. C Ørsteds Vej 57, 1879 Frederiksberg C. 

Du kan læse mere om Kim her: BODYrebalance.dk 

Modul 1: Kropsaflæsning 

En behagelig kropsholdning er en krop der hviler i sig selv, og er dit fundament som du bevæger dig ud fra og igennem. Er dette fundament stivnet, kollapset og/eller misaligned opstår der unødige slidsomme kompensationer og begrænsninger. 

På dette modul lærer du at aflæse din klients krop og blive nysgerrig på alle dens ledetråde, såsom skævheder og ubalancer i fascia, muskler og led. Det er også her, at det mindfulde samarbejde indledes mellem dig og din klient, som er grundstenen i SI, og som du kommer til at udvikle på hvert modul i løbet af uddannelsen. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • At bemærke og justere skævheder i bevægelse. 
  • Hvordan de forskellige kropsdele spiller sammen. 
  • De modgående bevægelsesretninger som skaber balance i kroppen. 
  • At invitere din klient til at mærke og opdage anstrengende bevægelsesmønstre. 
  • At give din klient bevidsthed om at integrere nye vaner, som afspænder og balancerer. 

Modul 2: Myofascial Release (MFR) 

MFR er en dybdegående behandlingsmetode der bl.a. arbejder med kroppens elastiske bindevæv – fascia – som omkranser og forbinder kroppens strukturer såsom muskler og knogler. Fokus er på at afspænde, genoprette og balancere skævheder i kroppen. 

Bliver du anstrengt og bruger du unødige kræfter? Og får du selv spændinger, mens du er i gang med at kurere klientens? 

Fundamentet for at give behandling er, at du selv integrerer alle de principper som du blev præsenteret for i modul 1. Dine mest brugte redskaber, arme og hænder, arbejder ikke alene. De bliver understøttet og får styrke fra hele kroppen. 

På dette modul mærker du, hvad det vil sige at være i balance og i flow imens du behandler, og opnår forøget styrke og lethed ved at bruge det bevidst. Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • At afgive og dosere dit tryk tilpasset klienten 
  • At udnytte din kropsvægt og tyngdekraften når du behandler 
  • Hvordan det er naturligt at bruge briksen og klienten til at understøtte og aflaste dig. 
  • Hvorledes din krops forskellige dele samarbejder om opgaven, imens du arbejder på klienten. 
  • Grundregelerne i MFR – retninger – muskel/fasciakæder – tilhæftninger – knoglekanter m.m. 

Modul 3: Myofascial Release i bevægelse 

Igennem MFR understøttes og optimeres din klients proces. Her deltager klienten ofte aktivt, hvor du guider ham eller hende i at bevæge sig væk fra, eller ind i dit tryk. Dette samarbejde er ikke kun for at gøre behandlingen mere effektiv, men er også med til at give klienten en mulighed for, at mobilisere og genopdage et område i kroppen som har været stivnet og ubrugt. 

Når grænsen mellem behandling og bevægelse flyder sammen, bliver det mere naturligt for din klient at give slip – og tage ejerskab over processen. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du guider din klient til et aktivt mindfuldt samarbejde. 
  • Principperne omkring at klienten arbejder indefra imens du arbejder udefra. 
  • Det logiske i også at kunne give behandling på klienten, når han eller hun sidder eller står. 

Modul 4: 1. session – Brystkassen – dit Åndedræt 

Alle de redskaber og principper du er blevet præsenteret for i modul 1 til 3, bliver nu samlet og kombineret for at kunne praktisere 10 sessioners forløbet, som er omdrejningspunktet i SI. 

Forløbet er omhyggeligt designet, og hver session bygger videre på den foregående og har fokus på et specifikt kropsområde. Formålet er at give din klient en ‘brugervejledning’ til sin egen krop, så han/hun selv kan mærke og justere ubalancer og integrere nye opbyggende vaner. 

Her på modul 4 tager vi hul på 1. session, hvor fokus er på brystkassen og dens placering i forhold til bækkenet og det helt grundliggende – åndedrættet. 

Åndedrættet er din centrale energikilde. Din kropsholdning og måden du trækker vejret på, har derfor stor indflydelse på din livskvalitet. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 1. session. 
  • Anatomien omkring brystkassen og bækkenet. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 5: 2. session – Ben & Fødder – dit Fundament 

Er dine fødder, knæ og hofteled alignet, og understøtter din overkrop, kan din styrke og energi flyde frit mellem dig selv og dit ståsted – jorden. Din balance tilpasser sig ubesværet, dine led peger effektivt i samme retning når du går. Du er groundet og ikke så nem at vælte. 

I session 2 er fokus på evt. rotationer og skævheder i brugen af fødder, knæ og hofteled. Vi samler også op fra foregående modul/session og ser på hvordan overkroppen spiller sammen med benene. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 2. session. 
  • Anatomien omkring fødder og ben. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 6: 3. session – Skuldre & Arme – din Yderside 

“One of the hardest things to convince people of, is that their arms were meant to hang.” 

         Josef Heller. 

Arme og skuldre er dele af kæder af muskler der hæfter på nakke, brystkasse og rygsøjle, og helt ned til bækkenet. Er disse kæder af muskulatur i balance, så har armene de bedste betingelser hvad angår styrke og stabilitet, når du f.eks. rækker ud eller løfter. Skuldrene og nakken kan nu også slappe mere af, da ikke skal forsøge at kompensere, holde og klare hele opgaven. 

Denne session fokuserer på at frigøre spændinger i skuldre og arme, og at balancere muskulaturen på hele kroppens yderside fra fod til nakke. Der bliver også taget afsæt i især session 1 som omhandlede brystkassen. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 3. session. 
  • Anatomien omkring hele kroppens yderside. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 7: 4. session – Bækkenet – dit Omdrejningspunkt 

Er der balance og bevægelsesmuligheder i hofteskålen, er der grobund for frihed og stabilitet i resten af kroppen. De bedste betingelser er til stede for et ubesværet samarbejde og udnyttelse af den dybe kernemuskulatur. 

Dette er den første af 4 sessioner som beskæftiger sig med ”the core” kroppens kerne, og den første af 3 sessioner der balancerer bækkenet fra forskellige vinkler. 

Med udgangspunkt i musklerne på inderlårene, som hæfter på bækkenbunden, er fokus i denne session at finde balancepunktet inde fra midten af kroppen. Der bliver også ført en rød tråd til især session 2, som også havde fokus på underkoppen. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 4. session. 
  • Anatomien omkring bækkenet fra inderlåret. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 8: 5. session – Maven – dit Kraftcenter 

Ubalancer i maveområdet har stor indvirkning på dit velbefindende hvad enten hovedårsagen er noget strukturelt, funktionelt eller emotionelt. 

Det er ikke for ingenting at maven bliver kaldt for dit kraftcenter. Anatomisk er det i dette område dine forskellige kropsdele mødes, bliver forbundet og får meget af sin stabilitet og styrke. Det er også her at både mad, tanker og følelser bliver fordøjet. 

I session 5 er fokus på at balancere bækkenet (og resten af kroppen) fra maveregionen, både fra den overfladiske og dybe kernemuskulatur. Der bliver også fuldt op på især session 1, da den dybe kernemuskel psoas mødes med vejrtrækningsmusklen diaphragma. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 5. session. 
  • Anatomien omkring bækkenet fra maveregionen. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 9: 6. session – Kroppens bagside – din Fremdrift 

En balanceret rygsøjle bevæger sig i en sammenhængende bølgebevægelse, som et siv i vinden skal den både kunne bøje og give efter og samtidig kunne holde dig oprejst. 

Temaet i session 6 er at balancere bagsiden af kroppens kerne fra hæl til nakke. Det er en naturlig fortsættelse af session 5, da ryg og ballemuskler er dybt forbundet med dit kraftcenter ved at give modspil til muskulaturen i maven. 

Ballemusklerne forbinder desuden bagsiden af bækkenet med benene. De sørger bl.a. for, at du kan bevæge benene bagud. Dvs. de er storspillere når det kommer til fremdrift. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 6. session. 
  • Anatomien omkring rygsøjle og bagsiden af benene. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 10: 7. session – Nakke & Hoved – dit Styresystem 

I en balanceret kropsholdning hviler hovedet oven på en lodret og frigjort nakke i forlængelse af en fleksibel rygsøjle. Her kræves ingen unødig spænding i nakke og hals for at holde på hovedet. 

I den syvende session fokuseres der på at organisere toppen af kroppens kerne. Dvs. nakke og hoved balanceres ovenover torsoen i forlængelse af rygsøjlen. Spændinger og ubalancer i hals, kranie, og ansigtsmuskulatur frigøres. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 7. session. 
  • Anatomien omkring nakke og hovedet. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 11: 8. session – Underkroppen: indarbejder temaerne i session 2,4,5,6

Denne session er den første af 3, hvor opmærksomheden er på integrere og følge op på de foregående sessioner, hvor hele kroppen er blevet gennemgået. Som udgangspunkt fokuseres der på underkroppen, og alle de temaer der hører til der. Så her er chancen for at kigge på det, du og din klient ikke har nået at få med, eller at se på det der skal genopfriskes og afpudses. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 8. session. 
  • Sammenhæng i anatomien i underkroppen. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 12: 9. session – Overkroppen: indarbejder temaerne i session 1,3,5,7 

Her fortsætter du og din klient hvor i slap i forrige session, og tager som udgangspunkt afsæt i overkroppen. Du holder igen med at introducere ‘ny’ læring til klienten og fokuserer på balancere og finpudse bevægelsesmønstre som allerede er blevet gennemgået. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 9. session. 
  • Sammenhæng i anatomien i overkroppen. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3. 

Modul 13: 10. session – Afrunding 

I den tiende og sidste session afsluttes forløbet, og her gælder det om at give klienten en følelse af, at han eller hun er balanceret og selvkørende. 

Dit fokus er på at skære ind til benet og kun arbejde på det der er nødvendigt her og nu, og lade resten fare. Manuelt arbejdes der som udgangspunkt på helhed og at give plads omkring kroppes led og knoglekanter. 

Igennem teori og praksis begynder du at lære om: 

  • Hvorledes du udøver 10. session. 
  • Sammenhæng i kroppens muskelfasciakæder. 
  • At forfine og målrette de redskaber du er blevet præsenteret for i modul 1-3

Hvad er Mindful Treatment and Movement Therapy (MTMT)  – Stukturel Integration

Der findes på verdensplan mange forskellige skoler i SI, som alle tager afsæt i Ida Rolfs metode: rolfing®. SI er meget mere end passivt at modtage en behandling. Det er en innovativ og kreativ metode som kombinerer kropsbevidsthed og bevægelsesundervisning med manuel behandling (myofascial release).